Så tränar man inför Ironman

Jag funderar på att delta i Ironman. Ni vet den där tävlingen då man ska simma 3,86 kilometer, cykla 180,2 kilometer och springa 42 195 meter. Jag kanske inte är redo i år, men nästa år då jävlar! Tävlingen hålls på flera ställen runtom i världen och i Sverige så arrangeras Ironman i Kalmar. Du kan läsa mer om Ironman och dess historia på sajten Träningsschema.se.

Det finns som sagt tre moment som man måste genomgå för att titulera sig en riktig Ironman (eller woman!). Jag tänkte därför skriva av mig lite om vad jag tänker kring träningen inför Ironman.

Simning
När det kommer till simningen är det nog smartast att först simma lite kortare distanser och lägga tid och energi på att få till rätt teknik. Därefter kan man börja utöka sin träningsdistans succesivt tills att man känner sig redo för Ironman-distansen. Mycket av denna träning bör du göra på sommaren när man kan simma utomhus. Eftersom Ironman simmas i öppet vatten är det smart göra sig så bekväm med annat vatten än det som finns i badhusens bassänger. Det är också viktigt att du har rätt typ av simkläder både på träningen inför och under Ironman. Du kan hitta bra kläder på e-butiken Prestationskläder.se. De har även en fysisk butik i Ironman-staden Kalmar.

Löpning
Eftersom jag spontant känner att löpning är min starkaste del så kommer jag inte att lägga lika stor tyngd på den som övriga moment i Ironman. Men mina tips till alla er är att succesivt börja med distanser som ni behärskar och sedan öka svårighetsgraden något. Det kan vara att du ska springa en distans på under en specifik tid. För att nästa gång öka längden på distansen och hålla samma tid. Hitta själv på roliga och utmanande mål för att få variation i din löpning.

Cykling             
Just nu håller jag på att kolla in bra cyklar som jag kan träna med inför Ironman. Jag har valt ut par alternativ men har inte bestämt mig för någon hoj än. Men min plan är att kunna hålla uppe farten på cykeln två timmar i sträck. Det kommer säkerligen krävas att jag lägger ned flera timmar träning på cykelmomentet i veckan.

Slutligen tror jag att det är viktigt att variera sin träning. Att man inte delar upp träningen inför Ironman helt och hållet efter cykel-, löp- och simträning utan att man varierar och kör ena dagen löpning och andra dagen simning osv... Med det sagt så bör du också anpassa din träning eftersom, träna på att lyfta färdigheter i den gren som du är lite svagare på.