Bota vinterdepressionen med D-vitamin

Under vintern och kylan är det lätt att man stänger in sig. Dagarna blir så korta att man knappt ser solen annat än genom fönstret. Och över helgen vill man antagligen mest bara krypa ihop under en filt framför TVn med en varm kopp te hellre än ge sig ut i snöovädret.

Men det här beteendet kan ha väldigt negativa konsekvenser! Vi människor behöver ju solen. Inte bara för att kunna se handen framför ansiktet, utan även för vårt psykiska välmående och vår kropps näring!

När UV-strålar från solljuset träffar kroppen så omvandlas kolesterol som finns i huden till D-vitamin. Detta vitamin är viktigt för att hålla en balans mellan kalcium och fosfat i blodet. D-vitaminen verkar mest i tunntarm, njurar och framförallt i benvävnad.

Brist på D-vitamin kan leda till bensjukdomar som rakit och benuppmjukning, men även till muskelsvaghet och sänkt immunförsvar. Och du vill ju gärna akta dig för sänkt immunförsvar under influensatider. Det kan dessutom leda till nästan tre gånger så stor risk för Parkinsons sjukdom på äldre dar.

Hursomhelst, D-vitaminbristen har också kopplats till vinterdepression. Sjukdomen leder till att man är trött och nedstämd och man får ibland svåra humörsvängningar. Saker man gillar är inte roliga längre, man är okoncentrerad och man kan rentav få självmordstankar!

Men hur ska man få i sig en tillräcklig dos D-vitamin på norra breddgrader när det är mörkt och molnigt 16 timmar om dygnet? Kosttillskott förstås! Eller genom maten med en D-vitamin rik kost.

För att äta sig rik på detta livsviktiga vitamin ska man stoppa i sig mycket fisk, då särskilt fet fisk som lax, sill och makrill. Men även mycket mejeriprodukter, särskilt minimjölk, lättmjölk och mellanmjölk eftersom dessa berikas med D-vitamin. Även mat som ägg och kött kan vara en bra källa. 

Annars finns det kosttillskott med D-vitamin för precis den här situationen. Köp tabletter så du får i dig omkring 10 mikrogram per dag. Men försiktig så du inte överdoserar! För mycket D-vitamin kan nämligen vara giftigt.

För mer information om D-vitamin kan du läsa på livsmedelsverkets hemsida här: Frågor och svar om D-vitamin

Träna sig ur vinterdepressionen

När vi tränar eller motionerar utsöndras hormonet endorfin i våra kroppar. Endorfin gör att man känner sig glad och allmänt välmående och vad skulle kunna vara bättre än den känslan mitt i vintern? Tyvärr förknippar många träning med att stå på ett löpband eller lyfta tunga vikter. Men det finns väldigt många andra träningsformer som är roliga. Man kan till exempel ta sig till en sporthall som Alelyckans Sportcenter, och spela olika racketsporter eller innebandy och på det sättet faktiskt göra träningen till något roligt.